Een van de kernactiviteiten van het Schakelteam is om samen met (psychisch) kwetsbare inwoners op zoek te gaan naar een passende inlooplocatie of activiteit. Een veilige plek waar men zichzelf mag en kan zijn. Er is in Almere heel wat mooi aanbod op deze gebieden, maar helaas is dat niet altijd makkelijk te vinden voor de doelgroep. Daarnaast zijn de locaties en partijen met aanbod vaak ook niet op de hoogte van elkaars bestaan. Het Schakelteam zoekt de verbinding: ze bezoeken regelmatig allerlei formele en informele aanbodlocaties, spreken de aanbieders en contactpersonen en zijn daarmee een soort ‘levende sociale kaart’. Dit is de basis voor het schakelen. Maar wat doe je als veel van het aanbod als gevolg van de Coronapandemie langere tijd noodgedwongen de deuren moet sluiten en het schakelen even niet meer kan? Dit terwijl de behoefte aan contact alleen maar groter werd bij de desbetreffende doelgroep. Het Schakelteam bedacht er iets op: de digitale huiskamer!
Behoefte aan ontmoeting
Hiermee borduurde het Schakelteam voort op een idee dat al was ontstaan in de tijd dat het nog mogelijk was om een fysieke ontmoeting te organiseren. Toen experimenteerde het Schakelteam met het met elkaar in contact brengen van mensen die de afgelopen tijd geschakeld waren naar aanbod. Dit bleek een succes. Hoewel niemand elkaar kende, durfde men zich met ondersteuning van het Schakelteam toch open te stellen en kwam de kennismaking en het gesprek met lotgenoten op gang. De wens bestond om hier een vervolg aan te geven. Maar door verscherpte maatregelen rondom COVID was dat inmiddels niet meer mogelijk.
Het Schakelteam bedacht om de ontmoetingen via Zoom (digitaal) voort te zetten. Dit lijkt wellicht een makkelijke stap, maar voor velen – en zeker niet alleen voor de (psychisch) kwetsbaren – is het dat niet. Het levert vaak extra spanning en stress op, bovenop de spanning rondom de ontmoeting zelf. Om dit te ondervangen ging het Schakelteam bij alle deelnemers langs met een pakketje met wat lekkers, om direct aan de deur uit te leggen hoe Zoom werkt. Hierdoor was er ook direct weer even een contactmoment met elkaar.
De kracht van digitaal ontmoeten
De eerste digitale huiskamer startte met een gemixt gezelschap. De jongste deelnemer was 25 jaar en de oudste 80 jaar! Tijdens deze digitale ontmoeting bespraken de deelnemers onder andere met elkaar hoe ze de dag doorkwamen en hoe ze ervoor zorgden dat ze de moed erin hielden. Door de goede voorbereiding bleek het werken met Zoom geen onoverkomelijke belemmering. Na die eerste succesvolle digitale huiskamer zijn er meer digitale ontmoetingen georganiseerd. Rondom de feestdagen besteedde het schakelteam aandacht aan de voor velen zware periode. Ook bezorgden ze regelmatig voorafgaand aan de bijeenkomst een leuke attentie thuis. In januari is het nieuwe jaar van start gegaan met een vrolijke Nieuwjaarsbingo. Dit om weer even wat luchtigheid en gezelligheid in de dag te brengen.
Al deze digitale ontmoetingen bleken grote meerwaarde te hebben voor de deelnemers, die vaak een grote behoefte hebben aan contact met lotgenoten. Juist nu fysieke ontmoeting beperkt moet blijven blijkt digitaal contact een goed alternatief te zijn. De digitale huiskamer draagt bij aan het opzetten van sociale netwerken rondom de deelnemers, die naast het contact mét elkaar ook steun ván elkaar zijn gaan ervaren. Soms met een lach en soms met een traan. De deelnemers kunnen zichzelf zijn met al hun kwetsbaarheden. We merken dat juist dit lotgenotencontact herstel kan ondersteunen.
Wij gaan dus door met het organiseren van de digitale huiskamers en blijven kijken naar wat er in deze tijd van beperkingen wel kan!
Volg het Schakelteam Almere ook op LinkedIn en Facebook
Suzanne Bunnik
Senior Adviseur Stade Advies en voorzitter van het RET
Email: s.bunnik@stade.nl
Tel: 06 34 24 21 43