Alle wijkwerkers zijn inmiddels thuis gesetteld. Velen hebben een eigen werkplek ingericht, op zolder, in de keuken, onder de trap of in de inloopkast. Er is geïnvesteerd in een goed bureau en sommigen hebben de bureaustoel van het wijkkantoor verplaatst naar thuis. De kinderen gaan weer naar school en er zijn nieuwe routines ontstaan. We ontdekten dat een aantal zaken heel goed vanuit huis kunnen plaatsvinden. Beeldbellen met inwoners blijkt in veel gevallen een prima alternatief voor een huisbezoek. Soms verlopen gesprekken zelfs beter dan bij een face–to–facecontact, omdat er meer focus is. Ook het bespreken van casuïstiek en de wekelijkse werkverdeling lukken prima zonder samen in dezelfde ruimte te zitten. Een vergadering waarin met externe partners afspraken moeten worden gemaakt over complexe problemen, dát kan juist beter face to face gebeuren en niet via een scherm. Want op afstand van elkaar mis je een aantal belangrijke aspecten die een rol spelen in goede communicatie, zoals lichaamstaal.
De afgelopen periode heeft iedereen veel gekost, maar heeft dus ook iets opgeleverd. We willen graag vasthouden aan wat goed blijkt te werken. En daarnaast zijn we aan het ontdekken wat er nóg of wéér kan. Want er zitten ook nadelen aan dit werken op afstand.
Na de uitbraak van het COVID-19 virus werden de wijkteamspreekuren en administratieve spreekuren opgeschort. In plaats daarvan konden inwoners de wijkteams alleen telefonisch bereiken. Een aantal inwoners, die voorheen zonder afspraak kwamen binnenwandelen, blijkt langs telefonische weg geen ondersteuning te vragen. We weten niet precies waarom, misschien durven mensen de telefoon niet te pakken omdat ze onvoldoende Nederlands spreken, omdat ze niet gewend zijn aan een afsprakensysteem of misschien stellen ze hun vragen uit. Zeker is dat we een deel van onze doelgroep missen. De vragen die we inmiddels gelukkig wel weer binnenkrijgen zijn over het geheel genomen wat complexer dan voorheen. Dat kan erop wijzen dat uitstel leidt tot verergering van de problemen.
Gelukkig zijn er weer wat activiteiten live opgestart. Wijkwerkers zijn de wijk ingegaan om met wijkteamhesjes aan plantjes uit te delen en het gesprek met buurtbewoners aan te gaan. Andere wijkwerkers hebben spontane concertjes op straat uitgevoerd, waarbij bewoners in de eigen tuin bleven luisteren. Weer anderen hebben wandelingen door de wijk georganiseerd. Allemaal activiteiten om te laten zien dat we er nog zijn voor de inwoners. Deze activiteiten werden bijzonder gewaardeerd, en de wijkwerkers hoorden veel verhalen van mensen die te maken hadden gehad met corona en met die andere ziekte: eenzaamheid. Daar gaan we de komende tijd mee aan de slag.
We zijn inmiddels ook weer gestart met spreekuren op afspraak. Spreekkamers zijn coronaproof ingericht, er zijn looplijnen op de vloeren aangebracht en op alle locaties staan tassen met beschermende middelen. We schatten in dat de anderhalve meter samenleving en de daarbij horende maatregelen voorlopig nog wel zullen blijven. Maar de wijkwerkers en vrijwilligers zijn blij met deze toegenomen mogelijkheden om er voor de wijkbewoners te zijn.
Suzanne Bunnik
Senior adviseur en interimmanager Stade Advies
Email: s.bunnik@stade.nl
Tel: 06 34 24 21 43