Deze website maakt gebruik van cookies om ons te helpen uw gebruikerservaring te verbeteren. Meer informatie of Accepteren
Stade advies
Subthema

Herstructurering op een goede manier

De vraag
Menige bewonerscommissie en woningcorporatie die betrokken is bij een herstructureringsproces krijgt te maken met een periode waarin wederzijds wantrouwen de kop opsteekt, waardoor stagnatie optreedt die een verdere voortgang van het proces ernstig belemmert. De adviseurs van Stade Advies zijn ervan overtuigd dat dit in bijna alle gevallen te voorkomen is.

Natuurlijk is herstructurering een gevoelige materie, waarbij verschillende belangen in het geding zijn en het er dus af en toe stevig aan toe gaat. Dat wil echter niet zeggen dat het proces spaak hoeft te lopen. Als het uit de hand loopt, is dat vaak te wijten aan een valse start, waarbij niet voldoende duidelijk is gemaakt wat de uitgangspunten zijn van de betrokken partijen en welke rol zij in het proces innemen en hoe die rol in de praktijk concreet gestalte krijgt. Zorgvuldigheid bij de start van een dergelijk proces is dan ook van groot belang en kan veel problemen in de toekomst voorkomen. Stade Advies kan ondersteuning bieden om ervoor te zorgen dat aan de voorwaarden van een goede start wordt voldaan.

Ook als er halverwege het herstructureringsproces problemen opdoemen, kunnen wij hulp bieden om het overleg weer goed op de rit te krijgen.

Onze aanpak
Stade Advies BV heeft veel ervaring met het adviseren van zowel bewoners als gemeenten of corporaties over herstructureringsprocessen. Centraal bij onze aanpak staat het goed onderzoeken van hoe de bewoners hun huis en leefomgeving waarderen, wat zij gehandhaafd willen zien en welke verbeteringen men wenst. Dit is het uitgangspunt voor de planvorming. Daardoor kunnen mensen zich erin herkennen en kan een bewonersvertegenwoordiging haar rol goed vervullen. Een tweede belangrijk facet is dat corporatie of gemeente hun uitgangspunten duidelijk aangeven. Daarmee wordt voorkomen dat er verkeerde verwachtingen ontstaan en kan het overleg veel aan snelheid en effici├źntie winnen.

Wat doen wij voor onze opdrachtgevers

  • Bewonersondersteuning
  • Procesbegeleider
  • Sociaal plan en participatieprotocol
  • Communicatieadvies en -uitvoering
  • Woonwensenonderzoek en draagvlakmeting