Het Jaarbeeld 2017 gaat in op de volgende drie vragen:
- Wat wil de burger?
- Wat zien we in de praktijk?
- Hoe lossen we (eventuele) knelpunten op?
Wat wil de burger?
De burger wil serieus genomen worden en heeft graag een klik met een hulpverlener.
De burger wil zijn of haar verhaal één keer vertellen en heeft daarnaast graag één aanspreekpunt.
Wat zien we in de praktijk?
In de praktijk blijkt, dat professionals vaak niet goed luisteren naar de hulpvraag van de burger. Meer dan eens zijn er ingewikkelde procedures te doorlopen vóór er hulp beschikbaar komt. Verder geven gemeenten onvoldoende vorm aan de regiefunctie, waardoor verdeling van taken en verantwoordelijkheden onvoldoende duidelijk zijn. Ook schort er vaak wat aan het delen van informatie of ontbreekt het nog aan passende voorzieningen.
Oplossingen
Gelukkig zijn er oplossingen voor de eerder genoemde knelpunten en zijn er ook voorbeelden uit de praktijk voorhanden van gemeenten waar ze een oplossing hebben toegepast. Dergelijke voorbeelden staan in het Jaarbeeld 2017.
Bron: Ministerie van VWS